تجزیه و تحلیل بازار جهانی چسب

 

اندازه بازار چسب در سال  2024به رقم  68.88 میلیارد دلار تخمین زده می شود و انتظار می رود تا سال 2028 به 87.04 میلیارد دلار برسد و در دوره پیش بینی (2024-2028) با  6.03 درصد رشد کند.

 

فناوری پایه آب، در چسب ها و رنگ ها  یک راه حل سازگار با محیط زیست و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه، به دلیل استفاده از آن در بسته بندی از طریق سیستم های امولسیونی و پراکندگی، سهم عمده ای از بازار را در اختیار دارد.

 

  • چسب ها به دلیل اهمیتی که در چسباندن پلاستیک، فلزات و کاربردهای بسته بندی کاغذ و مقوا دارند، سریع ترین رشد را در بین ملزومات صنعتی دارند . چسب‌های آب‌ پایه به دلیل هزینه ارزان‌تر و استحکام  بالا  کاربردهای بیشتری دارند.
  • چسب ها به دلیل کاربردهایی مانند عایق رطوبتی، آب بندی در برابر حرارتی ، آب بندی  درزها و چسبندگی مانند چسب های کاشی و سرامیک و بتن به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده می شوند. انتظار می رود صنعت ساخت و ساز در سطح جهان تا سال 2030  به میزان 3.5%رشد  را ثبت کند.
  • همچنین انتظار می رود آسیا-اقیانوسیه و اروپا 68٪ از رشد بازار جهانی ساخت و ساز را به خود اختصاص دهند. در نتیجه، صنعت ساخت و ساز از نظر ارزش، سهم قابل توجهی از بازار جهانی چسب را به خود اختصاص داده است.
  • چسب ها به طور گسترده نیز در صنعت خودرو استفاده می شوند  . مقاومت در برابر آب و هوای شدید، دوام و ماندگاری طولانی، که باعث استفاده از آنها در موتورها و واشر خودرو می شود. پیش بینی می شود  بخش خودروهای الکتریکی بازار جهانی خودرو به دلیل افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی در اقتصادهای در حال رشد،   17.75 درصدی را در دوره پیش‌بینی ثبت کند. انتظار می رود این امر تقاضا برای چسب های خودرو را در دوره پیش بینی افزایش دهد.
  • چسب ها در صنعت مراقبت های بهداشتی برای کاربردهایی مانند مونتاژ قطعات تجهیزات پزشکی استفاده می شوند. انتظار می رود افزایش سرمایه گذاری های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان منجر به افزایش تقاضا در دوره پیش بینی شود.

 

صنعت  ساخت و ساز :

انتظار می رود با توجه به تقاضای صنعت ساخت و ساز، آسیا و اقیانوسیه سریع ترین رشد را داشته باشد

  • آسیا و اقیانوسیه، اروپا و آمریکای شمالی بزرگترین مناطق در بازار جهانی چسب هستند. در مجموع، این سه منطقه 87.5 درصد از سهم بازار چسب های جهانی را به خود اختصاص داده اند. تقاضا برای چسب در سال 2020 به دلیل محدودیت های عملیاتی مختلف به دلیل همه گیری COVID-19 کاهش یافت. در سطح جهانی، بازار چسب اروپا بدترین ضربه را خورد. نسبت به حجم تقاضا در سال 2019، 6.81 درصد کاهش یافت.
  • در سال 2021، با کاهش محدودیت ها، تقاضای جهانی برای چسب شروع به بهبود کرد و از سطوح قبل از همه گیری در سال 2022 بیشتر شد. تقاضا برای چسب های مبتنی بر رزین اپوکسی بیشترین رشد را به ثبت رساند. از نظر حجم، تقاضا 7.67 درصد از حجم سال 2020 خود رشد کرد. این رشد عمدتاً ناشی از رشد تقاضا از طرف ساختمان و ساخت و ساز و صنایع مصرف کننده نهایی خودرو در مناطقی مانند آسیا-اقیانوسیه و اروپا است.
  • در سطح جهانی، چسب های مبتنی بر پلی اورتان، اکریلیک، اپوکسی و رزین های مصنوعی، در میان سایر موارد، برجسته ترین هستند. این چسب ها در صنایع مختلف مصرف کننده نهایی از جمله ساختمان و ساخت و ساز، بسته بندی، خودروسازی و نجاری و نازک کاری کاربرد دارند. تخمین زده می‌شود که بازار چسب‌ها بر اساس عواملی که باعث استفاده از چسب‌ها در بسته‌بندی، ساخت و ساز، و کاربردهای خودروسازی می‌شود، با انطباق فناوری‌های جدید و کاهش زمان پخت، رشد کند.
  • انتظار می‌رود که سهم بازار چسب‌های آسیا-اقیانوسیه در دوره پیش‌بینی ۱.۶ درصد از نظر حجم افزایش یابد، زیرا انتظار می‌رود بازار ساختمان و ساخت‌وساز در مقایسه با سایر مناطق رشد بیشتری را ثبت کند.

روندهای بازار جهانی چسب

رشد سریع صنعت تجارت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه برای تقویت صنعت

  • در سال 2020، صنعت بسته بندی با چندین روند بلندمدت شروع به کار کرد که باعث افزایش تقاضا شد و با تغییر فعالیت های اقتصادی برای مقابله با چالش های ناشی از همه گیری COVID-19، رشد شتاب گرفت. عملکرد قوی این صنعت از افزایش درآمدها و گسترش بازارهای نهایی مهم مانند غذا و نوشیدنی و مراقبت های بهداشتی حمایت کرد و همچنین ثبات عمومی صنعت را در یک دوره عدم اطمینان کلی اقتصادی نشان داد.
  • فعالیت‌های M&A بسته‌بندی در سال 2021 افزایش یافت، زیرا خریداران و فروشندگان پس از پایان یافتن معاملات در طول همه‌گیری در سال 2020، مشتاقانه به بازار بازگشتند. در طول همه‌گیری، عملکرد قوی شرکت‌های بسته‌بندی این ایده را تقویت کرد که صنعت در لحظات عمومی ثبات ارائه می‌کند. آشفتگی بازار این بیماری همه گیر همچنین بادهای دنباله دار قبلی را تقویت کرد، از جمله گسترش سریع تجارت الکترونیک و صاحبان برندهایی که از بسته بندی برای متمایز کردن محصولات خود در قفسه های سوپرمارکت استفاده می کردند و این بخش را برای رشد بلندمدت قوی تر قرار می داد.
  • در حال حاضر، بسته بندی های قابل حل، بسته بندی های صرفه جویی در فضا و بسته بندی هوشمند چند نوآوری هستند که در صنعت بسته بندی به وجود آمده اند. استفاده از بسته‌بندی خوراکی، جایگزین جالب و خلاقانه‌ای است که وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد و پتانسیل کاهش قابل‌توجهی ردپای کربن را دارد، اکنون به دلیل پایداری آن در سراسر صنعت غذایی محبوب شده است. این عوامل فرصت رشدی را برای صنعت بسته بندی در بخش مواد غذایی و آشامیدنی ایجاد کرده است که انتظار می رود رشد صنعت بسته بندی را در دوره پیش بینی افزایش دهد.