نظریه بقای کسب و کار (Theory of Business Survival)
یک نظریه مدیریتی است که به بررسی چگونگی بقای شرکت ها و کسب و کارها در شرایط مختلف میپردازد. این نظریه به مدیران عامل و شرکتها کمک میکند تا بتوانند در شرایطی که رقابت شدید است و تغییرات سریع در بازار وجود دارد، بقای خود را تضمین کنند.
نظریه بقای کسب وکار همچنین بر اساس پنج اصل زیر است:
- ارزیابی شرایط: مدیران عامل باید بتوانند شرایط بازار و رقابت را ارزیابی کنند و در صورت لزوم، استراتژی خود را تغییر دهند.
- تلاش برای بقا: مدیران عامل باید بتوانند تلاش کنند تا بقای خود را تضمین کنند و در صورت لزوم، استراتژی خود را تغییر دهند.
- مدیریت داراییها: مدیران عامل باید بتوانند داراییهای خود را مدیریت کنند و در صورت لزوم، استراتژی خود را تغییر دهند. امروزه دارایی های نامملوس جزء لاینفک های دارایی های شرکتی است . و برقراری رابطه بین دارایی های جاری و بدهی هاجاری طی سال باید در چند نوبت بررسی شود.
- تلاش برای حفظ اعتماد و روابط: مدیران عامل باید بتوانند تلاش کنند تا اعتماد و روابط خود را حفظ کنند و در صورت لزوم، استراتژی خود را تغییر دهند.
- توان مقابله با مشکلات: مدیران عامل باید بتوانند در شرایطی که دولتها توان مقابله با مشکلات اجتماعی را ندارند، به طور خودکار و مستقل عمل کنند.
نظریه بقای کسب وکار به مدیران عامل و شرکتها کمک میکند تا بتوانند در شرایطی که رقابت شدید است و تغییرات سریع در بازار وجود دارد، بقای خود را تضمین کنند و به مدیران عامل و شرکتها کمک میکند تا بتوانند در شرایطی که دولتها توان مقابله با مشکلات اجتماعی را ندارند، به طور خودکار و مستقل عمل کنند.
بقای کسب و کارهای ایرانی در شرایط امروزی به دلایل متعددی چالشها و مشکلاتی را ایجاد کرده است. برخی از این دلایل عبارتند از:
تقابل کسب و کارهای ایرانی برای بقا
شرکت های ایرانی مشکلاتی جدا از سایر شرکت ها در سایر نقاط دنیا دارند ، دخالت های نهاد های دولتی در همه امور و نبود سیاست پایدار ، درگیری های فیزیکی در منطقه خاورمیانه ، نبود حکمرانی های عقلانی و درازمدت شرکتی در برخی از کسب و کارها و بطور خلاصه و آماری شامل موارد زیر
می شود :
حدود 19 درصد درگیر رقابت بین رقبای شرکتی برایشان مهم ترین فاکتور است .
تقریباً 26 درصد درگیرشدید تغییرات سریع در بازار ارز هستند .
نزدیک به 13 درصد درگیر دخالت های دولت و مقابله با آثار آن هستند .
11 درصد درگیر مشکلاتی ناشی از سرمایه درگردش و کسری بودجه هستند .
حدود 14 درصد برای بقا و ماندن درچرخه کسب وکار تلاش می کنند
نزدیک به 5 درصد تلاش برای توسعه فن آوری و استفاده از تکنولوژی روز دارند .
تنها 8 درصد از شرکت ها برای صادرات یا توسعه آن تلاش می کنند و فقط 4 درصد برای حفظ یا ارتقاء روابط بین اللمللی خود از ظرفیت های موجود استفاده می کنند .